Преглед на урок

Kонвертиране в черно-бяло

Kонвертиране в черно-бяло




Някои основни методи за конвертиране на цветни изображения в черно-бели.

1. Mode Grayscale (Image -> Mode -> Grayscale) – преход в режим степени на сивото.

Плюсове: бързо, чисто (без създаване на шум), съхранена обща яркост и контраст на изображението.

Минуси: отсъствие на контрол върху оттенъците, загуба на данни за цветовете, не е възможно създаването на коригиращ слой.

-------------------- ###---------------------

2. Desaturate (Ctrl+Shift+U) - обезцветяване (може би най некачествения начин)

Плюсове: бързо.
Минуси: нарушение на яркостта в сравнение с изходния материал, появяване на ярки петна, шум, отсъствие на контрол върху оттенъка, загуба на данни за цветове, не е възможно създаването на коригиращ слой.

-------------------- ###---------------------

3. Hue/Saturation (Ctrl+U), настройването на Saturation на -100. Същото е като Desaturate, освен по отношение на възможността за създаване на коригиращ слой.

-------------------- ###---------------------

4. Gradient Map (Image -> Adjustments -> Gradient Map). Използване на градиента за премахване на яркост при конвертиране към черно бяло. Стандартна схема - от черно към бяло, от ляво на дясно (от дясно наляво се получава негатив).

Плюсове: чисто (без образуване на шум), съхранение на данните за цветовете и възможност за коригиращ слой.
Минуси: повишаване на контраста в сравнение с оригинала (често може да се отнесе към плюсовете), отсъства контрол на оттенъците.

-------------------- ###---------------------

5. Канал Lightness в цветова схема Lab (Image -> Mode -> Lab Color), сам по себе представлява монохромно изображение. Оставяме видим само него и преминаваме в режим – градация на сивото (Image -> Mode -> Grayscale) или разбиваме каналите на отделни отворени файлове (кликваме в кръгчето в горния десен ъгъл на палитрата с каналите Channels -> Split Channels - необратимо).

Плюсове: чисто (без образуване на шум).
Минуси: повишава яркостта и понижава контраста на изображението, поради неправилно отчитане на информацията за цветовете при прехода, отсъствие на контрол на оттенъците, загуба на данни за цветовете, невъзможност за използване като коригиращ слой.

-------------------- ###---------------------

6. Същото може да го направите и в каналите RGB и CMYK в съответстващите цветови схеми. Плюсовете и минусите практически са същите, както при вариант №5, но вече можем да избираме няколко варианта от различните по яркост оттенъци на цветовете в съответстващите канали.

-------------------- ###---------------------

7. Calculations (Image -> Calculations). Изчисляване – един от най-интересните методи за конвертиране в черно-бяло, необходими са умения и знания за работа с канали и режими на смесване. За творчеството няма ограничения. Дава възможност за смесване на 2 канала от едно или различни изображения, но еднакви по размер, намиращи се даже в различни цветови схеми, в различни режими на смесване, непрозрачност с възможност за маскиране на отделни елементи. Готовото изображение се получава в отделен алфа канал, които можем да преместим в отделно изображение по метода за разлагане на каналите описан във вариант №5.

Плюсове: чисто - без образуване на шум, ако не използвате крайни стойности. Нелош контрол над яркостта и контраста, както върху цялото изображение, така и върху отделни елементи, а и контрол върху оттенъците на части от изображението.
Минуси: загуба на данни за цветовете, невъзможност за създаване на коригираш слой, бавен метод.

-------------------- ###---------------------

8. Channel Mixer (Image -> Adjustments -> Channel Mixer) – миксер (Смесител) на каналите. Смесва каналите на изображението изхождайки от яркостта на всеки канал. Смесва по проценти - указани от Вас, съдържанието на всеки от каналите. За преход в черно-бяло слагаме в долния ляв ъгъл на прозореца Channel Mixer отметка на Monochrome. За съхранение на диапазона на яркост сумата от значенията на всички канали трябва да бъде 100. Възможна е появата на шум и ярки петна, вследствие използване на каналите със стойност извън границите от 0 до 100. Оправдано е за постигане на художествен ефект.

Плюсове: добър контрол над яркостта и контраста, над оттенъците на елементи от изображението, възможност за създаване във вид на коригиращ слой.
Минуси: бавен метод

-------------------- ###---------------------

9. Комбиниран способ – навярно най-качествения способ за получаване на черно-бяло изображение. Състои се в създаването на 4 коригиращи слоя. Създаваме коригиращите слоеве в същата последователност както в примера долу, всички в нормален режим на смесване, само за Curves задаваме режим на смесване Soft Light или Overlay.



В слоя Hue/Saturation движейки плъзгача Hue, сменяме тоналността на цветовете, а от там и яркостния оттенък на готовото изображение. Можем да ползваме и плъзгача Saturation, но желателно е това да става в диапазона стойности -25/+25, по-големи стойности носят риска от поява на шум и петна. В слоя Selective Color от падащото меню можем да изберем какъвто и да е основен цвят и да добавяме към него други, отново влияейки върху готовото изображение, всеки цвят влияе отделно. Не забравяйте, за да отслабите ефекта на някой слой можете да намалите неговата непрозрачност. Слоя Gradient Map (вместо Gradient Map може да бъде използван Channel Mixer) – превръща нашето изображение в черно-бяло.
Със слоя Curves можем да регулираме готовия контраст на изображението, като установим необходимото ни ниво на непрозрачност.

По схема №9, не по-лошо са устроени доста плъгини за получаване на черно-бяло изображение, но практически нито един от тях не работи с коригиращи слоеве, а работи с основното изображение. Минусите от това едва ли трябва да назовавам, а този метод е и безплатен.

Минусът на способ №9 е един - не много бърза работа, за качеството винаги плащаме с време.

-------------------- ###---------------------

В допълнение на горните още един способ:
Отваряме изображението, правим Layer -> New Adjustment Layer -> Hue/Saturation, режима на смесване нагласяме на Color, слагаме отметка на Use Previous и ОК. Отново ОК в следващия прозорец. Създаваме още един път същия коригиращ слой, но режима на смесване оставяме Normal, отново отметка на Use Previous и местим плъзгача Saturation на - 100. ОК и изображението става черно-бяло. Връщаме се на първия коригиращ слой и движим плъзгачите Hue и Saturation. Получават се интересни резултати, направете най-доброто за вашето изображение.

Методите са взети от списание DP Мастерская.

Ако урокът ви допада, споделете го в Twitter и Facebook или го запазете в Delicious.




Урокът е добавен от: nevelin
Източник: http://demiart.ru/

Коментари

mitaka_888

понеже съм много начинаещ,въпроса ми може да ви прозвучи глупав,но какво имате предвид под поява на шум?

stefko_25

Filter/Noise/Add Noise и ще разбереш за какво става дума.

mitaka_888

mersi :)

leo2107

Мерси много! :)

kowak_g

основно!Браво много изчерпателно.Мерси.

Добави коментар

Трябва да сте регистиран потребител за може да оставяте коментари! Направете своята безплатна регистрация още сега.