Преглед на урок

Теория на цветовете

Теория на цветовете




ТЕОРИЯ НА ЦВЕТОВЕТЕ

1. Трите свойства на цвета
Преди да потънем дълбоко в теорията на цветовете, вие трябва да имате понятие от основните им принципи и свойства. Нека да помислим какво точно се разбира под ''трите свойства на цвета''. Тези три свойства представляват основният език, използван в теорията на цветовете и задължително трябва да присъстват в мисловния ви процес, докато рисувате.
  • Оттенък – името на цвета (червен, жълт, син)
  • Стойност – тъмен или светъл оттенък (цвят)
  • Интензивност – яркост или матост на оттенъка (цвета). Чистите оттенъци са с висока интензивност. Матовите цветове – с ниска.
Когато избирате оттенък, стойност и интензивност на цветовете във вашата рисунка, ще се влияете от много неща, но най-много от това, правилно да обозначите източника на светлина.

2. История на цветния кръг
Цветният кръг, основан на червения, жълтия и синия цвят, е традиционен в областта на изкуството. През 1666 год. Сър Исак Нютон създал първата цветна диаграма. Оттогава, учени и художници изучават и създават много различни варианти на тази идея. Различни мнения относно зависимостта на един формат към друг продължават да предизвикват дебати. В действителност, всеки цветен кръг, който представя логически подредена последователност от чисти оттенъци, е нужен и полезен.

3. Първични цветове
Първичните цветове са червен, жълт и син. В традиционната теория на цветовете, това са трите цвята, които не могат да бъдат смесени, или получени от комбинация на други цветове. Всички останали цветове се получават от тези три оттенъка.



4. Вторични цветове
Вторичните цветове са зелен, оранжев и виолетов. Те се формират благодарение на смесване на първичните цветове. И така, вече имаме 6 цвята на спектъра (3 първични и 3 вторични). На диаграмата долу можете да ги видите в правилната им последователност. Като смесим всеки цвят с неговия съсед, получаваме третичните цветове.



5. Третични цветове
Третичните цветове са: жълто-оранжев, червено-оранжев, червено-лилав, синьо-лилав, синьо-зелен и жълто-зелен. Тези цветове са формирани от смесването на един първичен и един вторичен цвят.



6. Баланс на цветовете
Вие не можете да постигнете правдоподобност и красота във вашата рисунка, ако рисувате само с един,или дори с всички първични цветове. Трябва да намерите баланс във вашата цветова палитра. В нея трябва да има малко третични или сиви цветове, които да успокояват малко рисунката. Не забравяйте за това в процеса на рисуването. Например, в природата виждате ли навсякъде първични и вторични цветове? Всички оттенъци са уравновесени и представляват едно цяло. В живописта, това е работа на нас – художниците, да знаем кога и как да подчертаем действителността в картината и да я направим да изглежда по красива, страховита, или драматична, в зависимост от това, което искаме да покажем с нея.

Забележете колко идеално подбрана е цветовата палитра за тази картина. Цветовете не са подбрани безразборно. Те въздействат на зрителя. Ако сте запознати с теорията на цветовете, ще знаете, че художникът е избрал точно тези оттенъци, тъй като синият цвят има успокояващ ефект върху човека.

Натиснете върху изображението за цял размер


7. Съответствие
Преди да започнете да рисувате вашата картина, помислете какви цветове ще използвате. Те трябва да отговарят на настроението и тона на картината. Например, ако изобразявате сцена на война и разрушение, няма да използвате щастливи топли цветове, нали? Погледнете картината по-долу. Това е мощна комбинация между стойност и цвят, която създава напрегнато и трагично настроение. Тук съм използвал много тъмни и третични цветове и съвсем малко първични (в спиралата и в очите на героя), за да насоча погледа на зрителя към фокуса на изображението (лицето и очите на главния герой).



8. Монохром
В монохроматическата палитра се използват различни вариации на осветеността и наситеността на един цвят. Работата с монохром е бърз и лек начин да добавите цвят и живот в своята рисунка. Всъщност, мисля че това е най-лесният начин за начинаещите да работят с цветове, без да навредят на качеството на рисунката. Единственият минус, е че монохромното изображение понякога може да страда от липса на блясък и контраст.





9. Аналогични цветове
В аналогичната палитра влизат цветове, които се намират непосредствено един до друг в цветния кръг. Единият цвят се явява доминиращ, а другият се използва, за да се допълни и обогати изображението. Аналогичната палитра прилича на монохроматичната, но съчетава в себе си повече нюанси. Аз мисля, че тази палитра е по-ефективна от монохроматичната.





10. Допълнителна палитра
тази палитра се състои от цветове, които се намират на срещуположни места в цветния кръг. Най-добре е да се подбират топли цветове, които седят срещу студени, например червено срещу синьо-зелено. Единият цвят се избира за доминиращ а другия – за допълнителни акценти. Един от най-традиционните начини да се използва това, е единият цвят да се използва за фон, а другия – за важните елементи, които се намират на преден план. Така ще получите остър цветови контраст. Много печеливш вариант! Предизвикателството тук е, че въпреки че се получава много голям контраст, с тази палитра се борави много по-трудно, отколкото с монохроматичната или аналогичната. Трябва да сте много внимателни да изберете цветовете си по подходящия начин.
Вариант на допълнителната палитра е да използвате един главен и два допълнителни цвята. Така пак създавате голям контраст, без да предизвиквате напрежението от традиционната допълнителна палитра.





11. СпособитеTriadic и Tetradic
В цветния кръг на способа Triadic влизат 3 цвята, разположени на еднакво разстояние в кръга. Този способ е много популярен сред художниците, защото картината има силен визуален контраст, но в същото време изглежда хармонична и богата. Този способ не е толкова контрастен, както при допълнителната палитра. С него, рисунката изглежда по-уравновесена. Способът Tetradic (двойна допълнителна палитра) е най-богатият, защото използва 4 цвята. Те са разположени два по два срещуположно, все едно имаме 2 допълнителни палитри. Този способ не е хармоничен, защото сте длъжни да изберете един доминиращ цвят. Ако не го направите и използвате и четирите цвята в еднакви количества, картината ще изглежда небалансирана.

Натиснете върху изображението за цял размер




12. Цветът и околната среда
Цветът на кой да е обект в света е повлиян от средата, в която се намира. Всеки обект започва съществуването си с цвят, с който би бил, ако няма никакво влияние върху него от външни фактори. Но всички цветове, които ние виждаме, са повлияни от промените в околната среда. Топла светлина, която пада върху обект с топъл цвят, ще подчертае неговата топлота, докато ако същата светлина пада върху обект със студен цвят, то тя премахва чат от блясъка на обекта.

13. Не забравяйте за трeтичните цветове
Когато подбирате вашата палитра, не забравяйте за разположението и температурата на елементите на картината. Повечето широки пространства като небе, например, трябва да бъдат разположени така, че да не закриват останалата част от картината. Колкото по-голямо е небето например, толкова по-меки и ненаситени цветове трябва да използватеИзбягвайте първични цветове, когато рисувате фона.

И отново, можете да се убедите колко е важно да се подбере правилната палитра. В тази картина няма никакви първични цветове, особено в небето, а то заема най-голяма част от пространството в картината.

Натиснете върху изображението за цял размер


14. Светлина и сенки
Сенките допълват естествените цветове, не използвайте за сенки цветове, които в природата не се явяват като сенки. Цветовете за сенки трябва да бъдат с намалена интензивност и наситеност. Не забравяйте, че в цветовете за сенки не трябва да има ярки оттенъци.
Когато рисувате огън или полутон, използвайте цвят с висока интензивност.

15. Фокус
Искате ярките цветове да са разположени около главния обект и да привличат вниманието на зрителя? В действителност, знаете ли как правилно да използвате фокуса?
Нека да разберем.
Фокусът е един от най-мощните инструменти, с негова помощ художникът управлява погледа на зрителя и го насочва към главния обект в картината. Най-въздействащите картини включват в себе си център (най-интересното място) и други области, които служат за фон. Това значи, че всички елементи в картината се намират в хармония, имат баланс.

16. И отново, баланс на цветовете
Някои от най-красивите картини има ограничена цветова палитра, а други – изобилие от цветове. Важно е да запомните, че обектите имат цвят, защото техните повърхности поглъщат и отделят светлина. Ако подберете правилните цветове, подходящи за пространството на картината, тя ще бъде наистина жива и ще радва окото. Разбира се, без добра скица, не може да се получи хубава картина. Трябва да развиете умението да постигате баланс между скицата на рисунката и цветовете, с които ще я оцветите.

Това е картината ''Коледен град''. Забележете как съм подчертал контраста в центъра на града, за да отделя вниманието на зрителя от тъмните области ида го насоча към светлите. Освен изменение в контраста, има и изменение в цветовата наситеност.

Натиснете върху изображението за цял размер



Превод: Cherry
Източник 1
Източник 2

Ако урокът ви допада, споделете го в Twitter и Facebook или го запазете в Delicious.




Урокът е добавен от: maqpen4eva

Коментари

cawo

Много полезен урок! Благодаря :)

Добави коментар

Трябва да сте регистиран потребител за може да оставяте коментари! Направете своята безплатна регистрация още сега.