Преглед на урок

Рисуване аниме и манга/Светлина и сянка

Рисуване аниме и манга/Светлина и сянка




1. Светлината и сянката в мангата.



В реалността всеки един обект, независимо от своя размер, има сянка. Обаче в мангата, за разлика от фотографиите и картините, не е необходимо тя да се придаде така детайлно.
Преди всичко сенки се добавят за постигане на:
- Дълбочина и перспектива (сгради, съоръжения и обекти на заден план)
- 3D-ефект на персонажите и обектите



Изобразяване на повърхностна сянка спрямо персонаж или обект



За придаване на по-голяма изразителност на персонажа

Използването на определени сенки зависи преди всичко от автора и неговите техники. Някои добавят сенки към самия фон, докато в същото време оставят даден персонаж без нито един щрих или придават сянка към два елемента в рисунката.
Многото сенки могат да объркат наблюдаващия и да направят мангата трудноразбираема.



Същото се отнася и до светлината. През нощта и в тъмните, лошо осветени помещения, персонажът едва е видим. Бихме ли приложили тъмен фон, както е показано на рисунката?



На главния герой се отделя специално място - той се изобразява светъл.



Има и други начини за използване на светлината.
Възприятието често участва при избора на количеството светлина и сянка. За очите и устните е по-добре да не ползвате такава.



С помощта на светлината можем да откроим героите, изобразени с черни дрехи.


2. Сянката в мангата.

Да разгледаме пример със сфера.
Сянка се нанася чрез тониране и защриховане, чрез полутонови или градиентни заливки.





По своята структура сенките са доста сложни, не покриват светли и блестящи участъци.



Показана е техника, чрез която се постига усещане за мека светлина (вляво).
До нея друга техника подсилва светлината (вдясно).



На рисунката вляво сянката е създадена с помощта на щрихи, обхождащи и контура, създавайки впечатление за силна светлина.
До нея чрез защриховане, запазвайки контура, е постигнат ефект на равномерно разпределена светлината върху обекта.



Сянка, нанесена с химикалка. На втората картинка е използван скринтон.

Още един пример чрез проста градация на щриховане.




3. Сенки при примитиви.



Нека разгледаме принципите, по които един художник определя, къде е необходимо да се нарисуват сенки.
Те могат да се изучат, ползвайки за пример прости обекти (куб, цилиндър, конус, сфера).



Наситеността и плътността на сенките зависят от източника на светлина. Тук е представена разликата между изкуствено и естествено осветление.



Височината на източника също има значение. Когато той е разположен високо, сенките са къси, а когато е ниско - сенките се удължават.



При създаване на каквато и да е сянка, тя се основава на принципите, приложени към изобразените тук примитиви. Не е важна формата на обекта и доколко е сложна, а резултатът, постигнат с комбинация от приведените начини.






4. Изобразяване на сенки по лицата на персонажите.




Лявата рисунка представя по-светла сянка. На закръглено лице по-трудно се нанася. Обикновено тя пада и върху косата и шията.



При първия вариант имаме по-силна сянка, защото източникът на светлина е разположен отзад.
Вторият вариант показва лицето в профил.

Може да се избира нейната плътност и вид според обстановката, обкръжаваща персонажа. Опитайте сами да измислите начин за нанасяне на сенки върху персонажа в момент на радост или отчаяние. Може би е необходимо да се добавят повече сенки в сумрака или фонът да се изобрази по-наситен. Важното е крайният резултат да е правдоподобен. Ако считате, че те са излишни, това също е вариант.



Тук лявата картинка показва по-светла сянка. Доколкото лицата на мъжете са по-ъгловати, поставяме сянка между веждите.



Ето как изглежда плътната сянка, нанесена при първия пример. Източникът на светлина е разположен отзад.
До нея - в профил.


5. Как да нанасяме сенки на лицата с различни форми.

Тук сенките са създадени чрез градация на тоновете, като този вариант е приложим при по-сложни композиции.








Сенките, нанесени по такъв начин, могат да се използват в няколко слоя, за да се придаде по-голяма реалистичност на изображението.



При градация на светлината във фона се придава мрачна атмосфера.



Добавените малки сенки спомагат да се подчертае чувството на страх, опасение или гняв.



6. Изобразяване на сенки върху тялото.




Сенки с помощта на скринтонове.



Един упростен вариант за нанасяне на сенките върху тялото. В реалността те са много повече и е доста сложно да бъдат изобразени всичките. Обаче можем да използваме различна плътност, полутонове или просто разполагайки ги един под друг.
















7. Изобразяване на падащи сенки.



Дължината на сенките обикновено зависи от височината и разположението на източника на светлина, освен това се променят и в зависимост от позата на персонажа.



1) Силно лятно слънце - ползва се проста черна сянка.
2) Сянка, получена чрез тониране.
3) Сянка, изобразена с кръстосана щриховка.



При по-удължени сенки може да се ползва градация по средата чрез тониране или мрежово защриховане.



Бъдете прецизни при рисуване на сенки в краката и не забравяйте да ги удължавате в зависимост от светлината. Падащите сенки от камъчетата също придават атмосфера на картинката.



Щриховката е много удобна при рисуване на персонажа върху хлъзгава повърхност.



Не забравяйте да нанесете сенки и под фигурата, когато тя е изобразена в скок.


8. Сенки в обкръжаващия свят.



1) Тук сянката е по-плътна от тази, създаваща перспектива.
2) Последователно нанасяне на полутоновете по вече предварително добавените по дървото и на покрива.
3) Не забравяйте светлината, пресметнете височината на обектите и сенките, падащи върху тях.
4) Сянка от стената. Нямаше да я има, ако източникът беше от другата страна.
5) На персонажите. Сложна сянка, изобразяваща прическата и плисетата на полата; простите сенки не са по-лоши.
6) Под колата. Без нея автомобилът ще увисне във въздуха. Плътното тониране отлично подхожда на дадения участък.
7) Сенки, указващи закръгленост на телефонния стълб.
8) Сянка, получена от телефонния стълб и близко разположените дървета (малките обекти също допринасят за общата цялостност на рисунъка).
9) Сянка под стряхата на къщата. Създава впечатление за изпъкналост.
10) Под прозорците също.
11) За да се изрази перспектива от разстояние, рисунката е упростена (сенките в този момент могат да се пожертват).

В реалността, независимо от това, доколко обектът е малък, той има сянка. Не забравяйте, че рисунката не се ограничава само от това какво е изобразено. Обектите, разположени в края на рисунката, също са твърде важни.



Ключови моменти:

Полутонът около граничната област придава усещане за слънчева светлина. Подчертава светлината и в същото време добавя дълбочина на рисунката. Тук е представена силна и освежаваща утринна светлина в стаята. След наслагване на тона, слънчевите лъчи, проникващи през прозореца, може да се откроят посредством бял туш.

Ако урокът ви допада, споделете го в Twitter и Facebook или го запазете в Delicious.




Урокът е добавен от: Nelys Style Vista
Източник: http://www.drawmanga.ru/

Добави коментар

Трябва да сте регистиран потребител за може да оставяте коментари! Направете своята безплатна регистрация още сега.