Преглед на урок

Триточков светлинен модел и емулация на сенки

Триточков светлинен модел и емулация на сенки




В този урок ще начин нещо за „Три точковият светлинен модел”, който определено е класика и все още се използва в киното и фотографията.
Схемата е много проста – с помощта на три източника на светлина, контролирайки силата и позицията да се постигне туширане и сенки придаващи 3D аспект в 2D повърхности.

За в бъдеще ще наричаме трите източника "key light" – ключова или основна светлина , "fill light" – запълваща светлина и "rim или back light" – задна светлина.

Key light (основната светлина) – както подсказва самото име е водеща. Тя свети директно върху обекта и е с най-голяма интензивност. Цветът, контраста и ъгъла на светлината определят цялостното осветяване на обекта.
Fill light (запълващата светлина) също осветява директно върху обекта, но в страни от основната светлина. Тя намаля затъмняването, което се получава от основната светлина, като идеята е да предаде сенчест ефект (нещо като сянката от носа която пада върху останалата част от лицето). Тя обикновено е мека и по-малко контрастна от основната (почти до половина). Неизползването на запълващата светлина навсякъде по обекта може да доведе до рязък контраст заради силните сенки получаващи се от основната светлина. Понякога, когато е по-слаба основната светлина (по преднамерено действие) е необходима добра запълваща за да изглежда обекта по-реален отколкото стилов (дизайнерски).
Rim или back light (задна светлина) осветява обекта отзад най-често (но не задължително) под ъгъл в едната или другата посока. Тя придава на обекта един ръб от светлина, която служи за отделяне на обекта от фона.

Принципно основната светлина моделира обекта, добавя сенките и детайлизира обекта, запълващата светлина тушира сенките и намаля общия контраст, а задната светлина засилва ръбовете и отделя обекта от фона.

Това може да стане лесно с някоя 3D програма, като Мая или 3Dmax, но с малко повече старание и практика се постига и с Photoshop.

Ще разгледаме урока на стъпки, като всяка стъпка ще съдържа описание на действията и търсения резултат. Ще прескоча обясняването на основните техники използвани в урока (предполагам, че вече сте разгледали този раздел от сайта ).

Ето началната снимка и крайния резултат (може да ги използвате за целите на урока).



Стъпка 1

Започваме с тъмна сцена (тъмна стая) с два обекти (два портокала). Така че трябва да имате общо 3 пласта – "Background" (запълнен в черно), и 2 отделни портокала (аз намалих големия до размерите на малкия за да имам 2 цели отделни портокала) "orange1" и "orange2".



Запишете фаила като main.psd например, и направете копие от него duplicate.psd (по късно ще имате нужда от копието).

Стъпка 2 – определяне на средна засветеност, поставяне на сенките от самите обекти и добавяне на основната светлина.

Ще смятаме, че основната светлина е някъде горе в ляво (леко зад обекта).
Имайки това в предвид ще направим засветената повърхност „на пода” и вхърляните от портокалите сенки върху него.

Аз предварително леко осветих портокалите използвайки Image>Adjustments>Brightness/Contrast.. където Brightness = +10, Contrast = +9.

За да направите това създайте нов слой (Ctrl + Shift + N) с име „main spot”, изберете Elliptical Marquee Tool или M и селектирайте кръг, върнете базистните цветове D, задайте белия цвят за foreground (преден план). Изберете Gradient Tool или G, с настройки на Radial Gradient и запълнете селекцията влачейки от центъра към края.
Трябва да получите нещо подобно:



След това изберете Edit>Transform>Distort или Ctrl + T, и го направете под формата на елипса. Преместете го под двата портокала (както като място във цялостната снимка, така и като слой).
За да не остане с бяла точка в средата намалете Opacity на 40-45%. Ако ви се получи рязка граница по краищата на елипсата и не се получава преливане с фона може да използвате Filter>Blur>Gaussian Blur със стойност между 5-15 докато получите желания ефект.
За сенките хвърляни от портокалите направете 2 нови слоя (shadow1 & shadow2) и във всеки повторете стъпката с тази разлика, че и двата цвята на запълване трябва да са черни. Завъртете сенките леко и ги поставете под обектите вземайки под внимание позицията на „основната светлина”.
Трябва да получите нещо подобно:



Следва поставянето на основната светлина. Изберете (активирайте) "orange2" (при мен това е големия портокал). Изберете Filter>Render>Lighting effects и задайте следните настройки: Intensity: 36; Focus: -33; Gloss: 53; Material: 2; Exposure: 6; Ambience: 0, и завъртете така, че ъгъла да е подходящ за предишните стъпки (т.е. отгоре ляво). Нещо като това:



В показаната област по долу може да използвате Dodge tool или „О” за да подобрите отблясъка на обекта. Аз използвах мека четка от 8 до 15 px, Exposure: 15-22%.
Сега повторете същото и за "orange1" (малкия портокал) като направите съответните леки корекции имайки в предвид че обекта е по-малък.




Стйпка 3 - запълващата светлина

Както вече уточнихме запълващата светлина грее под ъгъл спрямо основната светлина.
За да постигнем това ни трябва същия обект но в оригинален (непроменен) вариант. Отворете duplicate.psd – за момента ще поработим в този фаил.
маркирайте "orange2" и изберете отново Filter>Render>Lighting effects. Променете ъгъла на падане на светлината, но не го правете прекалено симетричен с „основната светлина”.
Използвайте настройки: Intensity: 14; Focus: 47; Gloss: 0; Material: 69; Exposure: 0; Ambience: 8.
Трябва да изглежда подобно на това:



Също и с "orange1" ... не забравяйте за леките корекции.

Сега просто копирайте "orange2" в main.psd. сменете името на "orange2_fill", намалете Opacity на 40 – 45% и с Eraser tool или E с мека четка изтрийте зоните, които покриват осветените от основната светлина зони.
Повторете това и с "orange1".
Нещо подобно трябва да получите след комбинацията на основната и запълваща светлина:



Забележете, че разделящите сенки сега са по плавни и старите „сенчести” зони на обектите сега са по меки, а детайлите се забелязват.

Стъпка 4 – задна светлина

Задната светлината се получава поставяйки източника на светлина зад обекта. Използва се силен източник (понякога по силен и от основната светлина).
За целта ние ще добавим към десния край на "orange2" тънка ярка ивица,за да „сблъскаме” светлините, и накрая леко ще добавим „нажеженост” на ръба за подобряване на реализъма в обекта.

Маркирайте "orange2", натиснете Ctrl + Shift и с левия клавиш на мишката щракнете върху превюто на "orange2" в палитрата Layers за да селектирате големия портокал. Направете нов слой (Layer>New>Layer или Ctrl+ Shift+N) и задайте име ”orange2_rim_front". Запълнете с "# f9e7d7". Приместете слоя на преден план (Layer>Arrange>Bring to Front или Ctrl + Shift + ] ). След това Edit>Free Transform или Ctrl + T и изместете слоя леко в дясно. Махнете селекцията и отново маркирайте "orange2". Ctrl + Shift + "orange2" за да селектирате отново големия портокал, и изберете Select>Feather. Задайте радиус 6-7px, маркирайте ”orange2_rim_front" и натиснете Delete. Преместете ”orange2_rim_front" върху "orange2" и с Erasing tool или Е с мека четка зачистете неизтритите части в левия край на ”orange2_rim_front".
Трябва да получите нещо подобно:



Дублирайте този слой с име "orange2_rim_back" и го изместете под (Ctrl + [) под "orange2". Намалете Opacity на ”orange2_rim_front" до 60-70%. Маркирайте "orange2_rim_back", изберете Move tool или V и с помощта на стрелките на клавиатурата изместете леко в дясно целия слой за да се получи една тънка ярка линия и намалете Opacity на 85-90%. С тънка мека четка 6-8 px и Opacity около 15% подсилете тънката линия по ръба за да се получи „нажеженост” ... т.е. нещо като силен отблясък идващ от задната страна на обекта.
Повторете стъпката за "orange1".



Сега можем да сме доволни от работата си до тук. За да постигнем обаче пълен успех може да добавим малко мъгла и да подсилим ефекта от падащите лъчи на прожекторите.


Стъпка 5. - Добавяне на мъгла за разкриване на източниците на светлина

Направете нов слой (Layer>New>Layer или Shift+Ctrl+N) с име "fog", и го сложете на преден план. Изберете Filter>Render>Clouds. Може да се наложи да го направите няколко пъти докато получите търсения ефект подходящ за цялостната композиция. Задайте Opacity на 30-40% или каквато и да е друга стойност .... зависи как го усещате че се вписва с цялостана обстановка. Изтрийте с мека четка областите покриващи обектите. Отново нов слой с име "upper left light" (над слоя "fog") и с Polygonal Lasso Tool или L направете трапецовидна селекция като лъч светлина започващ от горния ляв ъгъл.
Вземете Gradient Tool или G, с настройка Reflected Gradient. Задайте цвета на предния план # FFFFFF, изберете Select>Feather с настройки 30-40px и направете градиента от горния ляв ъгъл към обекта в селекцията. Задайте прозрачност (каквато ви допада) и почистете отново обектите ако е необходимо.
Накрая дублирайте слоя Background и с голяма мека четка (при мен 160px) нарисувайте светлина сад големия портокал. Слоевете на преден план ще направят необходимия ефект.

Крайния резултат:



Ето и моя:



Ако урокът ви допада, споделете го в Twitter и Facebook или го запазете в Delicious.




Урокът е добавен от: robber
Източник: http://www.tutorialkit.com/

Коментари

bobzzzzzz

Добро е, и също така полезно :)

Добави коментар

Трябва да сте регистиран потребител за може да оставяте коментари! Направете своята безплатна регистрация още сега.